VIII STATIO HONORAT odbyło się w Domu Sióstr Franciszkanek od Cierpiących w Warszawie. Wspólną refleksję wokół dzieła bł. Honorata rozpoczęła lektura Prologu i kolejnego Rozdziału Testamentu Duchowego Błogosławionego. Katecheza wygłoszona w tzw. "dwugłosie" (siostra i o. Juliusz) otworzyła rozważany tekst, dając przy tym ścieżkę na naszą codzienność.
Po spotkaniach w grupach, zebrane siostry uczestniczyły w liturgii Słowa. Spotkanie zakończyła siostrzano-braterska agapa.
Jeśli chcesz przejść drogę wokół słów bł. Honorata i Słowa Bożego, rozważanych na STATIO - zapraszamy... poniżej znajdują się teksty z ostatniego spotkania:
LEKTURA: PROLOG i IV ROZDZIAŁ TESTAMENTU DUCHOWEGO BŁ. HONORATA
(w opracowaniu: Centrum Duchowości "Honoratianum", Zakroczym 2017)
PROLOG
W Imię Trójcy Przenajświętszej – Ojca, Syna i Ducha Świętego ku czci Niepokalanego Serca Przenajświętszej Maryi Panny – ja brat Honorat, grzesznik nikczemny, oświadczam wobec Majestatu Bożego i Przenajświętszej Matki Bożej i mojej, i wobec całego Niebieskiego Dworu, że jestem niczym i że nie mam nic takiego, czym by wolno mi było rozporządzać i oświadczać ostatnią wolę moją względem rzeczy doczesnych jak względem mego ciała i duszy, bom to wszystko z miłosierdzia Bożego miał szczęście oddać już dawno Panu mojemu przez śluby zakonne, przez które wyrzekłem się nie tylko prawa do wszelkiej własności, ale i prawa troszczenia się o ciało moje i używania własnej mojej woli. A jeżeli nieraz tę ofiarę naruszałem wiarołomnie, to wyznaję, iż przez to krzywdziłem tylko mego Pana i Oblubieńca mej duszy i że jestem przez to Mu dłużny, prawa jednakże do tego rozporządzenia nigdy sobie nie rościłem i nie roszczę, bo się go tylokrotnie i uroczyście na Jego korzyść zrzekałem i zrzekam na nowo i wiem, że mi się nie godzi czynić testamentu w ścisłym jego znaczeniu, z czego niewymownie szczęśliwy jestem, poprzestaję przeto na uczynieniu tego duchowego testamentu i oświadczeniu mojej ostatniej woli względem usposobienia w mojej duszy, to jest, jakie pragnę mieć w ostatnią godzinę śmiertelnego mego życia.
IX. OSTATNIE PROŚBY
Przy tym wyrażeniu ostatniej woli mojej ośmielam się zamieścić tutaj i ostatnie prośby i pragnienia moje, a mianowicie:
1. Abym bez Sakramentów świętych nie zszedł z tego świata, a że mogę być w tej ostatniej chwili nieprzytomny, więc teraz oświadczam, że pragnę się spowiadać z najżywszą skruchą i przyjąć Wiatyk, tj. Ostatnie Namaszczenie i dostąpić odpustu.
2. Abym mógł odnowić profesję moją na Regułę Braci Mniejszych Świętego Franciszka, a w obawie, że wtedy nie będę mógł tego dopełnić, ponawiam ją teraz, pragnąc żyć do ostatniego tchu w posłuszeństwie, ubóstwie i czystości.
3. Abym z pasem na szyi mógł przeprosić Braci moich za wszystkie przykrości i zgorszenia, jakie im dałem, prosząc o przebaczenie i modlitwę, to w tej intencji teraz niniejszym pismem dopełniam, przebaczając także wszystkim i obiecując modlić się za nich.
4. Pragnę umierać tak jak św. Franciszek na ziemi obnażony, nie mając nawet habitu na przykrycie mego grzesznego ciała i prosząc o pożyczenie go po śmierci.
Miłując święte ubóstwo kilkakrotnie w życiu usuwałem z celi wszystkie rzeczy chcąc według intencji św. Ojca mieć tylko brewiarz, habit i mutandy. Lecz wskutek zajęć moich znowu wkrótce po trochu przenosiłem nazad rzeczy do użytku potrzebne, szczególniej książki różne i materiały piśmienne. Chciałbym jednak umierać w takim ogołoceniu, a jeżeli śmierć mnie zaskoczy przy zajęciach wśród tych rupieci, chciałbym uczynić przynajmniej według zwyczaju zakonnego rezygnację z apropriacji, renuncjację i zrzeczenie się wszystkiego w ręce Ojca Przełożonego oddając wszystko, co używałem i co się znajduje w celi, w składziku, w bibliotece i gdziekolwiek, oświadczając się, iż nie miałem nigdy prawa żadnego do tych rzeczy, aby Przełożony rozporządzał tym według swego upodobania za życia i po śmierci.
A jeżeli śmierć tak mnie zaskoczy, że nie będę mógł i tego uczynić, to teraz to całym sercem czynię i wszystkich rzeczy się wyrzekam.
5. Pragnę do końca żyć w świętym posłuszeństwie i aby ostatnie tchnienie moje było aktem posłuszeństwa, jak św. Weroniki i św. Feliksa z Nikozji, i wielu innych świętych i dziś z tym oświadczam, że chcę, by ostatnie tchnienie było spełnieniem Woli Bożej.
6. Pragnę zjednoczyć się z Janem, uczniem ukochanym Jezusa Chrystusa i na tę ostatnią godzinę ukryć się w Jego ranach, i z tym samym usposobieniem, w jakim on oddał ducha swego w ręce Ojca swego i ja też duszę moją chcę oddać Stworzycielowi mojemu.
7. Pragnę gorąco, aby przy śmierci mojej była mi obecna i przybyła na pomoc Przenajświętsza Maryja Panna i tak jak była obecna przy śmierci Pana Jezusa, jak o to codziennie kilkadziesiąt razy Ją błagałem, aby in hora mortis modliła się za mną. I ponawiam ofiarowanie się moje na Jej własność tytułem niewolnika, aby Ona strzegła mnie jako rzeczy i własności swojej.
8. Pragnę, aby ostatnie słowo moje było: Jezus, Maryja, Józef, Wam polecam duszę i ciało moje. A jeżeli nie będę w stanie ich wtedy wymówić, to teraz je z tą intencją wymawiam i zapisuję: „Jezus, Maryja, Józefie św., Wam polecam duszę i ciało moje”.
9. Pragnę wreszcie i temu Najsłodszemu Jezusowi polecam to moje pragnienie od wielu lat żywione, aby na wynagrodzenie moich ciężkich zniewag i krzywd Jemu wyrządzonych, za które na tej ziemi nic a nic nie cierpiałem, ale zawsze wszelkiego rodzaju łaskami byłem obdarzony, przynajmniej po śmierci, albo i za życia jeszcze mego ludzie poznali się na mojej obłudzie i okryli mnie wzgardą i z oburzeniem, i z obrzydzeniem wspominali plując na wspomnienie mego imienia. Słusznie mi się to należy, bo niegdyś w zaślepieniu moim, będąc niedowiarkiem odezwałem się, że jeśli się kiedy nawrócę, wtedy wolno będzie mi w twarz napluć.
KRĄG
UBODZY |
|||
Historyczne |
Prorockie |
Ewangelie |
Pozaewangeliczne |
Wj 20,15nn; |
Iz 5,8; |
Mt 5,3; |
Dz 2,44n; |
Wj 22,21-26; |
Iz 10,1n; |
Mt 6,24.33; |
Dz 3,6; |
Wj 23,6; |
Iz 11,4; |
Mt 8,20; |
Dz 4,32; |
Lb 12,3; |
Iz 26,5n; |
Mt 10,8-9; |
Dz 21,24; |
Pwt 15,1-15; |
Iz 49,13; |
Mt 11,5.25.29; |
Dz 28,30; |
Pwt 24,10-15; |
Iz 61,1; |
Mt 13,22.55; |
1Kor 7,31; |
Pwt 26,12; |
Iz 66,2; |
Mt 16,19nn; |
1Kor 9,18; |
Ne 5,1-13; |
Jr 20,12n; |
Mt 19,13-24.27; |
2Kor 8,9.20; |
Tb 4,7-11; |
Jr 22,13-17; |
Mt 21,5; |
2Kor 11,8n; |
Tb 5,18nn; |
Jr 34,8-22; |
Mt 23,23; |
Flp 4,11n; |
Hi 24,2-12; |
Ez 22,29; |
Mt 25,34-46; |
Hbr 10,34; |
Hi 34,28; |
Oz 12,8; |
Mt 26,11; |
Jk 2,5; |
Prz 6,6-11; |
Am 2,6nn; |
Mt 27,35; |
Jk 5,4; |
Prz 10,4n; |
Am 4,1; |
Mk 12,41-44; |
1J 3,17; |
Prz 11,16; |
Am 5,7.11; |
Łk 1,46-55; |
Ap 2,9n; |
Prz 13,4.18; |
Am 8,5n; |
Łk 2,7; |
Ap 3,17; |
Prz 14,21; |
Mi 2,2; |
Łk 4,18; |
|
Prz 15,33; |
So 2,3; |
Łk 6,20n; |
|
Prz 17,5; |
So 3,12n; |
Łk 8,14; |
|
Prz 19,1-22; |
Za 9,9; |
Łk 12,32nn |
|
Prz 20,4.13; |
Łk 14,13.21.26.33; |
||
Prz 21,17.25; |
Łk 16,9.19-25; |
||
Prz 22,4.22n; |
Łk 18,9-17; |
||
Prz 23,10n; |
J 7,48n; |
||
Prz 28,6; |
|||
Prz 30,8n; |
|||
Syr 1,27; |
|||
Syr 3,30-4,6; |
|||
Syr 45,4; |
LITURGIA SŁOWA "NAGOŚĆ"
Wprowadzenie ogólne
Modlitwa albo O Najwyższy Boże nasz
I Czytanie Rdz 3,6-21
II Czytanie Iz 30, 8-15
III Czytanie Ap 3,14-22
IV Czytanie Mt 25,31-40
Komunia słowa
Homilia
Modlitwa powszechna
Błogosławieństwo